älskade Ebba!





Folk påstår att du får för lite närhet, att du kommer att bli allergisk och att du inte får i dej det du behöver och allt detta påstår dom pga av att jag VALT att inte amma dej.
Jag vet inte ett enda barn i din ringa ålder som fått så mycket närhet av så många olika människor som älskar att vara med dej, hålla dej, leka och mysa.
Att välja ersättning framför bröstmjölk är ett av de klokast val jag gjort hitintills i mitt 26 åriga liv, det lovar jag.

JAg älskar att kunna sakna dej medans jag är Carro ett tag - människan inte bara mamman!
Jag älskar att kunna njuta av dej i famnen utan att ständigt ha ett bröst hängandes och dinglandes.
Jag älskar att du är pigg, stark och frisk, växer som du ska gör du också.
Jag älskar att du kan få samma närhet och vård av alla dina närmsta.

Däremot HATAR jag att försvara mej i detta val jag gjort! Ett av de klokaste val jag gjort hitintills i mitt 26 åriga liv ska ständigt ifrågasättas!

Och om Du skulle bli allergisk i framtiden så lovar jag att vi tar det problemet då!

Jag är verkligen inte bara mamma, jag har 3 barn, helt fantastiska barn som jag älskar över allt annat, men jag är människa också!


Kommentarer
Postat av: Marleen

Blir så irriterad på "prettopersoner" som ska diktera vad och hur man ska sköta sitt barn dittan och dattan hit och dit...



Vad vet de igentligen? De vet inte mer än vad de har LÄST att andra har kommit på... Alltså inga egna erfarenheter, utan bara snack från andra som de för vidare.



Oliver fick flaska direkt, och han är en superglad kille (förutom just nu då :) när han fått 18-mån sprutan, han har fått närhet från både mig och pappa som har kunnat ge honom näring när han behövt det. Idag åt han flaska hos morfar, jättemysig närhet för de två...



Jag tror flaska är miljoner gånger bättre än att man ska plåga sig igenom amningen. Så många barn får flaska idag, de lever och mår bra, leker och busar som alla andra.



Vill igentligen inte skriva "stå på dig" för du ska inte behöva försvara dig.



Och lycka till på dopet... förstår att du inte orkar blogga, men lite bilder från dopet skulle uppskattas av oss/mig som hoppas på uppdateringar :):):)

2011-09-08 @ 22:26:56
Postat av: Malin Eriksson

Hej!

Jag har ammat ett barn av två (nr två) och kan säga att de har fått lika mycket kärlek och närhet, båda har gått upp i vikt som de ska och ingen av dem är allergisk.

Skillnaden är att den som inte ammades är mer självständig, har varit mindre klängig och lämnade större utrymme för mig att vara Malin och inte bara mamma. Det är jätte viktigt att inte behöva vara mamma 24 timmar om dygnet utan att ibland få vara bara jag. Det vinner hela familjen på för det resulterar i en mamma som är nöjd, glad och inte helt slutkörd jämt och ständigt.



Sluta försvara dig, det finns ingen anledning till det. Bara ge tusan i att vara med på diskussionen, ingen annan har att göra med hur ni i eran familj väljer att ta hand om era barn på det sätt som passar er bäst!!



(Klart jag minns hur jobbigt det var när folk kommenterade att jag inte ammade Villiam :p)

2011-09-09 @ 15:53:55
URL: http://rossbolsmalin.blogg.se/
Postat av: Lola - som tycker att ersättning är en underbar uppfinning!

Fan vad bra skrivet Carro! :-D

2011-09-09 @ 18:22:38
Postat av: Anonym

Brukar läsa här ibland för att vi har barn i samma ålder, och ena barnet ammade jag nästan inte alls och blev lite nojjig men läkare, sköterskor och många andra lugnade mig med att det faktiskt inte alls är så att barnet inte blir allergiskt eller får bättre immunförsvar för att de ammar. Det skyddet gäller bara när de ammas, inte längre fram i livet. Skönt att höra! :) Och det är skitjobbigt när alla ska ifrågasätta, men du verkar kunna stå på dig! Så försök strunta i dem!

2011-09-10 @ 00:13:17
Postat av: Joanna

Jag blir så jävla trött på dessa förståsigpåare..

Man måste väl för fan få göra precis som man vill, om man vill amma eller inte vill. O vissa kan ju inte amma, fast dom kanske väldigt gärna vill. Herregud, när ska folk bara lära sej att ge fan i andra? O i deras val? Så jävla dumt.



Så jävla bra skrivet Carro... :) Du har så rätt,o jag håller med det till tvåhundra procent.



Kram

2011-09-11 @ 20:21:42
URL: http://joannaolowa.blogg.se/
Postat av: Cemo

Jag tror att det är precis tvärtom. Att barn som INTE ammas kan få mer närhet, eftersom att de lär känna BÅDA föräldrarna på ett helt annat sätt.

Vi har delat på varenda matning, natt som dag. Det spelar ingen roll vem som ska upp och jobba, vi har alltid tagit varannan gång och turats om att få sova.

Två utsövda och glada föräldrar är väl tio gånger bättre än en trött och sliten mamma?

Sedan tror jag faktiskt att det där är lite beroende på vart man bor. I en storstad är det ingen som ens reagerar på det...

2011-09-13 @ 10:05:08
URL: http://cemos.blogg.se/
Postat av: Linda

Du skrev precis som att de va jag själv som skrivit det!

Jag har 4 barn och jag HATAR verkligen att amma, jag vill och behöver vara bara Linda för att jag ska funka som människa å det går bara inte om man har ett barn vid pattarna 24/7!

Men precis som du säger så älskar jag också mina barn NÅT SÅ FRUKTANVÄRT MYCKET (så mycket att det inte går beskriva) men jag är en person också, så nån gång (händer väldigt sällan) så kan jag behöva en liten stund för mig själv.. :)



Ville bara säga att om du valt att inte amma din dotter så är det upp till DIG och ingen annan. Stå på dig!

2011-09-14 @ 07:52:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0