1 kilo extra tålamod...

... fick jag med mej hem idag efter att ha vart på hab.

Man känner sej dum när man vart arg på Alfons på samma sätt som man blir arg på vilket annat barn som helst, efter att fått veta att hans hjärnsystem inte fungerar och kopplar lika som andra. Och att det är svårt för någon med autism att förstå innebörden av en hel mening, vända och byta plats på ord eller bara förstå ett utav alla ord i en längre mening. Inte konstigt att han "spelar dum" rätt ofta då.. Som vi alltså trott att han gör många gånger, men i själva verket kanske inte alls har förstått vad vi menar.

Sagt av en kille med Autism:

* Jag är först och främst ett barn.
*Mina sinnen kan uppfatta saker annorlunda.
*skilj på "vill inte" och "kan inte".
*Jag tänker konkret och tolkar kanske språket konkret.
*Ha tålamod med mitt begränsade språk.
*Eftersom språket är svårt för mej är jag bättre på det man kan se.
*Fokusera och bygg på det jag kan.
*Hjälp mej med socialt samspel.
*ta reda på vad som gör att jag bryter samman.
*Älska mej villkorslöst!

Vi fick även lära oss att det inte är fel att "muta" eller om som dom kallade det "förstärka" saker. Alltså om Alfons ska lära sej att sätta på sej tröjan så kan man säga: Ta på dej tröjan så får du lyssna på den sången sen eller ett glas mjölk eller en godis eller vadsom helst som fungerar för att han tillslut ska lära sej.
Skönt att veta ;-)

Vi fick även lära oss om massa andra begrepp så som "prompting""descret trial", chaining" "shaping" osv..


Något som jag tycker är jobbigt med Alfons diagnos är att det inte syns på han! Går vi på stan tex och han gör något "konstigt" så förstår inte folk att det kanske beror på hans diagnos.

Skönt att veta att det dragit igång med intensiv inlärnings "kursen".

Nu ska jag mysa lite i soffan med barnen innan dom ska sova. Jag ska ju upp med tuppen iorgon för att åka och jobba så jag lär göra kväll tidigt jag med=)

Kommentarer
Postat av: Mona

Vad skönt för er att få tips.

Och bry er inte om vad folk tycker och tänker på stan, huvudsaken att ni vet :-)



Ja min kurs var jättebra. Mycket jag redan visste men en hel del nytt fick jag lära mig. Mycket nyttigt.

2009-09-24 @ 10:18:58
Postat av: Desirée

Vad bra att ni fick massa tips! De där koommer ni klara fin fint! Jag tror inte folk tänker så mycket om ens barn är "bråkig" eller så på stan. de är allt för många barn som är de. =) De är nog mest jobbigt för föräldern. Och sen OM dom skulle tycka något så låt dom tycka. =) KRam

2009-09-24 @ 10:37:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0