Nu så..

Nu sover båda, efter ca 30 minute av skrik så somnade som. Kändes som 3 timmar, minst!

För många låter det makabert att låta sina barn skrika sej til sömns och det förstår jag.
Men för oss är det de enda som fungerat. Vi har provat olika sov metoder för att få dom att sova hela nätterna och det var det här som fungerade bäst. Alltså typ 5 minuter metoden..Fast med lite längre än 5 minuter emellan.
Vi provade att samsova med båda, det gillade ingen av dom, utan båda sov bättre när dom fick komma till egen säng.
Vi provade att vysha dom till sömns, det funkade ett tag, men det tycker jag dom är alldeles för stor för nu.
Vi provade att ha dom vaken tills dom blir super duper trött, men det fungrar absolut inte, inte på Kelly iallafall. Hon blir övertrött och vägrara sova.
Så därför har rutiner fungerat bäst för oss. Alltså lägga ungefär samma tid varje kväll, med samma kvälls ritualer och så. Många gånger resulterar det tyvär i skrik. Skit jobbigt! Många kvällar går det toppen bra.

Och om vi inte skulle göra så här, då skulle våra nätter vara hemska, vakna barn och grin och gnäll, det vet vi för så har vi haft det förrut..Ibland även nu..

Hur gör ni andra? Hur får era barn somna?
Det är intressant att höra för alla barn fungerar så olika. Komentera gärna!

Kommentarer
Postat av: Carro

Jag lägger mina barn kl 19, Oliver somnar oftast när vällingen är slut o gör han inte det kan det bli gnäll, men han får ligga kvar skulle aldrig ta upp han igen om det inte var nått alldeles extra. Rasmus äter välling i knät sen lägger jag han i sängen o spelar bamse mobilen, nångång händer det att han är vaken när det är färdig spelat, men samma sak där han får ligga tills han somnar.

2008-09-12 @ 21:10:03
URL: http://dacarro.blogspot.com
Postat av: Linnea

Jag försöker också göra likadant varje kväll. Skapa typ en "kvällsritual". när han fått vällingen och jag har lagt ner honom i sängen så brukar han vända på sig och ta tag i öronen på sin gosedjurskanin och somna som en stock. OM han inte har sovit alldeles för länge på eftermiddagen...då kan man få gå och stoppa i nappen några gånger innan han blir tyst. Fast det är sällan han skriker, oftast håller han bara låda... jag skulle heller aldrig plocka upp honom igen efter att ha sagt godnatt och så... om han inte har jätteont eller har spytt/skitit ner sig eller nåt sånt trevligt;) MEN han är ju rätt liten fortfarande så han ahr väl inte riktigt lärt sig hur man tjurhåller sig vaken fast än man är trött... Så...jag återkommer väl om några månader;)

2008-09-12 @ 21:40:43
URL: http://ninnea.blogg.se/
Postat av: ♥ Mamma Jessica [18 år och mamma till Emilia 4 år]

hehe okej ;D dock kan jag inte se mig själv på tv:P vilken hemskt tanke!

2008-09-12 @ 22:51:46
URL: http://jyees89.blogg.se/
Postat av: Lola

Här samsov vi i 5 år. Kommer göra likadant med bebisen som kommer. Om bebisen vill alltså.

5 minmetoden har jag inget emot men...ska de inte sluta skrika med den metoden? Så har iaf jag uppfattat den?

2008-09-13 @ 07:12:49
Postat av: Ullis

Jag gör precis som du ibland herjar han som fan en stund elle så somnar han på en gång.. de är ingen hemskt med de... ! ja menar vad ska man göra?? ha dom vakna 24/7?=)!!!



Är i östersund nu så om du är i stan så får du jätte gärna plinga... Pusss

2008-09-13 @ 11:12:23
Postat av: Mimi

Till Lola + egna tankar... Vi har gjort precis likadant som Macknow har gjort och våra ligger själv och somnar själva rätt snabbt, utan skrik. Däremot så har vi då och då kommit tillbaka till perioder när de vill testa (Ofta om vi haft någon gäst som lånat sonens rum så han fått sova hos oss nån natt). Då är det lite att börja om från början igen, men efter nån kväll så går det bra igen. Våra sov inte en hel natt innan de somnade i sina egna rum, så samsova är inget alternativ för alla. Men jag tror knappast att Macknow skulle låta dem skrika kväll efter kväll, år ut och år in om det inte vore så att det funkade. Det är bara det att det finns vissajobbigare perioder när man måste köra om från början igen...



Jag är jätteglad att vi gjort så här och att barnen sover i egna rum för hur mycket värt är inte det för samlivet med partnern? Tillfredsställda och glada föräldrar är bra föräldrar =D

2008-09-13 @ 12:31:23
URL: http://mammamimi.blogg.se/
Postat av: Lola

Till Mimi

Ja, jag kanske har missuppfattat 5 minmetoden helt enkelt. Jag trodde skrikandet gick över efter några dagar. :-)

O helt ärligt så förstår jag inte varför jag som samsovit skulle ha ett sämre samliv med min partner än föräldrar vars barn sover i egna rum?

2008-09-13 @ 14:08:13
Postat av: Mimi

Det jag menar är att jag själv skulle ha ett sämre samliv med mannen om vi inte kunde sova själva i sängen. Hur andra gör är upp till dem, oavsett metoder eller hur de sover och är vakna. Tror att alla gör det som passar dem själva bäst, liksom Macknows och vi gör... Vill också poängtera att IFALL nåt av mina barn skriker så gör de inte det tills de somnar, utan blir tysta en stund innan och ligger och filosoferar själv = tryggt.. Vore de ledsna så tog vi naturligtvis upp dem.

2008-09-13 @ 16:09:07
URL: http://mammamimi.blogg.se/
Postat av: sara

Vi nattar Felicia i våran säng och flyttar henne sen till hennes egna säng. Har aldrig heller provat nå annat helhjärtat men de funkar iaf... Slutar tyvärr ofta med att jag somnar också!!!

Jag skulle nog också kunna använda mig av den metoden du gör men jag är för lat för att ändra nå nu... ;)

2008-09-13 @ 18:49:08
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: Sandra J

När Stella skulle börja sova i egen säng (1 år gammal ungefär) körde jag oxå en liknande 5-minuters metod och den funkade klockrent efter bara nån dag, sov bättre och längre.

Visst det var skitjobbigt DÅ men ångrar inte för en sekund att jag gjorde så NU!

Sen har hon alltid varit toppensnäll på kvällarna, har bara varit att lägga ner i sängen och säga godnatt men som alla solskenshistorier ;-) har även våran fläckar så som Mimmi säger; det kommer bakslag! och då allra helst om det är nånting som har rubbat rutinen, typ att hon har sovit i min säng en kväll så är de tillbaka på noll igen och bara börja om men så bra som hon sover sen är et värt att ta nån dags skrik och bök.



En liten fundering bara; hur kan man ha samma samspel med partnern - UTAN som MED samsovning??? Inte för att jag är nyfiken in på detaljen utan snarare hur det går att jämnföra?

Med handen på hjärtat så var det inte på långa vägar samma "utsvävningar" under samsovningstiden som under tiden som enbart partners i samma rum!

2008-09-13 @ 22:08:50
URL: http://nogg.se/sajo
Postat av: Gärdvall

För att lägga mig i den här "samlivshistorien", så går det ju faktiskt utmärkt att ha sex i soffan också.... ;o)

2008-09-13 @ 22:14:22
URL: http://gardvall.blogg.se/
Postat av: Mimi

Haha, ja det finns jumånga fina ställen i huset (och utanför) men det är rysligt mycket utrymme i en säng, och även om det inte är för just den biten så är det mäkta skönt att bara ligga nära varandra utan barnen emellan...



Hemma hos oss är sovrummet den enda barnfria zonen. Har inte ens ett foto på barnen därinne, men däremot överallt annars. Vill ha det som enbart vuxenrum =)



Många kommentarer blir det Carro! =D

2008-09-13 @ 22:19:39
URL: http://mammamimi.blogg.se/
Postat av: Chatrine

Eftersom saga bara somnade i vagnen förrut när hon va 7 månnader så fick hon minsann skrika sej till sömns då! Nu dricker hon välling i sängen och ligger och pratar lite för sej själv, sen somnar hon oftast som en snäll å söt bebis. Ibland är hon arg och sur, då får hon ligga kvar om det inte är nå särskilt:p

2008-09-14 @ 15:29:51
URL: http://chatrines.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0