Förlossningen.

Mimi har mer eller mindre begärt att jag ska blogga och dessutom hade jag fått en för frågan här på komentarna om vad som hände på Affes förlossning. 
Så här kommer det lite kort fattat:

Jag gick över tiden 17 dagar, låg mer eller mindre i förlossnings sängen i 1½ dygn och fick ingen hjälp av barnmorkan med något alls, hon svarade inte på mina frågor, var nonchalant och hjälpte mej inte att kopplas loss från att som jag var kopplad till (Ryggbedövning, CTG´n, elektroden i Alfons huvud, och allt annat) när jag behövde gå på toaletten ..Det var inte det som gjode att jag behövde opereras, men det var en jääävligt dålig start på alltihopa.
När det väl var dags att börja krysta så hände det inte särskilt mycket, krystvärkarna tog helt enkelt inte. Efter att ha krystat i 2½ timme så kommer det in massa olika läkare, barnmorskor, sköterskor mm. Varav en av dom håller i (den fruktade) tången. De sliter och drar i mitt underliv och trycker sedan in tången och mer eller mindre drar ut Alfons. Han ligger fel och jag går sönder suuper mycket! Alfons låg vidöppet, alltså med ansiket uppåt istället för neråt och har alltså svårare att ta sej ut. 
Läkaren som sydde mej vet inte hur många stygn det vart för han tappade räkningen :(
Det konstiga med det hela är att dom inte såg på ultraljudet dom gjorde, när jag vart inskriven, hur han låg. Dessutom borde dom väl känt att han inte låg som han skulle efter alla vaginala undersökningar dom han göra under tiden man låg där..?
jaja... (här kanske känsliga bör varnas!!)

Jag åkte hem och när allt blödande avtog upptäckte jag att något var fel, riktigt fel! Jag åkte till kvinnokliniken som ville att jag skulle komma in på en gång eftersom det var infektions risk med de besvär jag hade. Läkaren undersökte mej och talade om att det var den största bristning efter en förlossning han sett, han hade hört talas om det men ej sett det (tack för det liksom=)) Dom hade alltså inte sytt i hop mej rätt och jag hade ett hål mellan ändtarmen och slidan..Ni kan ju gissa hur toalettbesöken var, och tiden emellan toabesöken med för den delen.. VIDRIGA!
Så hade jag det allså i 2 år innan dom slutligen opererade mej och nu fungerar allt som det ska igen.

Så ja, dom gjorde fel. Det första dom gjorde fel var att inte ta sug klockan först, det andra dom gjorde var att sy ihop mej i vaket tillstånd (jag fick t o m. be om lokal bedövning!!) det tredje var att sy mej fel.

Gissa om jag var förlossningsrädd när jag väntade Kelly?? Tanken var ju att jag skulle föda med snitt, men jag ångrade mej och ville föda "vanligt", det var ju tur, för Kellys förlossning var helt underbar och inget förvärrades.
Jag kommer heller aldrig mer att få föda vaginalt efter att jag blivit opererad, det känns surt..Även fast vi inte har planer på några fler barn på mååånga år!


Kommentarer
Postat av: sara

Men fy fan vad dåligt! Vad arg jag blir när jag läser detta... Tur att det gick att fixa till iaf men du ska ha ett stort och saftigt skadestånd och jag håller tummarna på att det löser sig med det där nu! Skaffa advokat och hela skiten!



Lycka till och tack för att du ville dela med dig :) Modigt av dig att ha en vanlig förlossning efter det där! :)

2008-11-10 @ 20:49:37
URL: http://sarasandman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj, herre min skapare!

2008-11-10 @ 21:11:45
Postat av: Lola

Nämen kära nån!

Så fruktansvärt hemskt!

Huvva.

Tycker att det är otroligt modigt av dig att du vågade skaffa fler barn efter Alfons o att du vågade föda vaginalt!

Hoppas att du kan få upprättelse o ett fett skadestånd!

2008-11-10 @ 22:27:55
Postat av: Anonym

Oh shit. Jag vart något chockad när jag läste din historia. Blir sjukvården sämre, eller blir dom bara slarvigare?. Som någon skrev innan, hoppas du får skadestånd, för det där ska ingen behöva genomgå.

2008-11-11 @ 08:07:53
Postat av: ~:AnnA:~

Mama mia! Ja, skadestånd ska du verkligen ansöka om! Visst, pengar löser inga problem... men då vet dom iallafall att dom ska sluta sitt jobb om dom inte kan sköta det!

Gu', jag tror jag bestället en bebis på postorder istället... tänk om en annan skulle råka ut för samma sak?! Vill inte ens veta hur det känns, räcker att läsa om det för att blir förskräckt! :O

2008-11-14 @ 14:16:17
URL: http://familjengk.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja jag säger som ovanstående... Fy fan. Och verkligen starkt av dig att föda igen. Två vackra barn fick du ju iaf:)

2008-11-18 @ 21:29:51
URL: http://bbsbrud.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0